Je závislá na odrážení tržních cen všech dostupných relevantních informací. Pokud je vzhledem k momentální veřejné informaci finanční nástroj cenově podhodnocen, investoři se snaží o nákup cenného papíru. Očekávají tak, že se jeho cena zvýší na cenu rovnovážnou. Tím, co informační efektivnost popohání, je konkurence investorů snažících se o maximalizaci zisků.
Reklama:
Informační efektivnost je klíčová pro pozorování, analýzu a predikování tržních trendů. Je to pojem, který pochází z teorie efektivních trhů známé také jako EMH (Efficient Market Hypothesis). EMH navrhuje, že na perfektně efektivním trhu jsou všechny informace o aktivech, včetně jeho budoucího potenciálu a rizik, plně zreflektovány v jeho tržní ceně.
Typy Efektivního Trhu
Existují tři hlavní typy efektivního trhu dle EMH, slabe efektivní trhy, polosilné efektivní trhy a silné efektivní trhy. Na slabě efektivních trzích se předpokládá, že veškeré minulé tržní informace jsou zahrnuty do současných cen. Polosilné efektivní trhy zahrnují veškeré minulé a současné veřejně dostupné informace. Silné efektivní trhy uznávají veškeré minulé, současné a dokonce i privátní neveřejné informace. Tato klasyfikace je důležitá pro investory a analytiky při výběru přístupu k investování a při rozhodování, které informace jsou relevantní pro určení budoucí ceny aktiva. (Investopedia)
Důležitost Informační Efektivity
Na efektivních trzích by měly být aktuální ceny akcií a jiných cenných papírů vždy nejlepším odhadem jejich vnitřní hodnoty. Tyto ceny by měly okamžitě reagovat na nové informace. Pokud trh není informačně efektivní, mohou investoři dosáhnout nadprůměrných návratnosti skrze obchodování na základě predikovaných informačních nerovnováh. Pokud je trh efektivní, není možné dosáhnout nadprůměrného zisku bez přijetí vyššího rizika. (ResearchGate)
Kritika Teorie Efektivních Trhů
I přestože je teorie efektivních trhů široce přijímaná, čelí i řadě kritik. Například empiřický výzkum ukazuje, že trhy nejsou vždy efektivní a mohou existovat 'bubliny' a 'krachy'. Na druhou stranu, někteří tvrdí, že odpory vůči teorii efektivních trhů jsou přehnané a její kritici nedostatečně ocení důležitost rizika. Existují také argumenty, že EMH nebere v úvahu psychologické a behaviorální aspekty investování, které mohou často hrát roli v pohybu cen na trhu.
Bez ohledu na tuto kritiku je koncept informační efektivity klíčovým nástrojem pro pochopení fungování trhů a má hluboký dopad na investiční a obchodní strategie.