Goodwill

Goodwill označuje dobrou pověst firmy, značky či konkrétního výrobku na trhu. Je to nehmotný kapitál, pod který spadají věci jako dobré jméno, vysoká kvalifikace a/nebo zkušenost zaměstnanců či pozitivní vztahy se zákazníky, které zvyšují cenu společnosti či zboží.

Goodwill se dá ekonomicky vyčíslit tak, že od tržní hodnoty firmy odečtete její účetní hodnotu – tj. všechna aktiva mínus pasiva této společnosti.

Nejčastěji se používá při fůzích, akvizicích nebo u jiných druhů prodejů společnosti, protože v takovém případě je lehčí určit opravdovou tržní hodnoty firmy.

Dobrý Goodwill mívají tradiční firmy, které jsou na trhu již dlouho. Dalším adeptem jsou pak společnosti zaměřující se na kvalitní výrobku v oboru luxusu.

Reklama:

Přehled

Goodwill je jedním z nejtěžších aktiv k ocenění na finanční účetní výkaz. Jde o odhad hodnoty některých nehmotných aktiv, která zvýšila hodnotu firmy nad rámec jejích hostitelných aktiv. Oceňování těchto aktiv může být velmi nesnadné, protože jsou nehmotná a nemají fyzickou formu.

Ve své nejjednodušší podobě je goodwill rozdílem mezi nákupní cenou společnosti a skutečnou hodnotou jejích hmotných a nehmotných aktiv (Investopedia).

Co tvoří Goodwill

Goodwill obvykle zahrnuje několik faktorů, které mohou zvýšit hodnotu dané firmy. Mezi tyto faktory mohou patřit například:

  • Reputace společnosti
  • Zákaznická báze a vztahy se zákazníky
  • Značka společnosti
  • Rozvíjené technologie
  • Postupů a procesů
  • Jiná nehmotná aktiva

Goodwill je na finančním trhu velmi důležitý, protože tyto faktory mohou majit zásadní význam pro generování budoucího zisku firmy (Accounting Tools) .

Metody výpočtu Goodwill

Ve své nejjednodušší podobě je goodwill vypočítán tak, že od ceny koupené společnosti odečteme skutečnou hodnotu hmatatelných a nehmotných aktiv

.

Nicméně, v některých případech se používa složitější výpočet, který zahrnuje něco, co se nazývá "přepsané náklady", které jsou odhadem nákladů potřebných ke vzniku jiných, srovnatelných aktiv. Toto je do určité míry subjektivní a může se velmi lišit

.

Pro podrobný výklad metod výpočtu goodwill doporučujeme článek na Corporate Finance Institute.

Závěry

Goodwill je důležitou součástí hodnocení a oceňování firem a má významný dopad na finanční rozhodnutí. I přes jeho nehmotnou a někdy nesmírně složitou povahu je nesmírně důležitý pro porozumění celkové hodnotě firmy.

Je proto nesmírně důležité pochopit, co je goodwill, jak se oceňuje a jak ovlivňuje hodnocení podniků.

Zanechte komentář

*


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.